,

Lær Din Bils Gløderør og Tændrør at Kende

Tændrør

Tændrør og gløderør er nogle af de vigtigste elementer i din bil. Det er nemlig den lille, men utroligt vigtige del, som sørger for, at din bil kan starte. Der er naturligvis et helt system af komponenter, der holder din bil i drift, men gløderør og tændrør er faktisk en helt fundamental del i denne sammenhæng.

Du kan læse med her, og blive klogere på din bils starttænding, uanset om du kører benzin- eller dieselbil. Måske kan du slippe for turen på værksted, næste gang du skal have udskiftet komponenten, hvis du følger guiden for udskiftning af gløderør og tændrør længere nede i artiklen.

Hvad er Forskellen På et Gløderør og et Tændrør?

Kort fortalt så er forskellen på de to tændingsmekanismer, om de sidder i henholdsvis en dieselbil eller i en benzindrevet bil. Hvis du har en dieselbil kender du sikkert til et gløderør. Det er nemlig en essentiel del af dieselbilen, og den kan ikke starte, hvis gløderøret er defekt.

Først og fremmest forbrændes diesel i en bil med en kombination af høj varme og et højt kompressionsforhold. Her er det gløderøret, der fremstiller varmen, og kompressionsforholdet opstår i motorens cylinder.

Et tændrør sidder i en benzinbil og er et lille stykke metal, der forbinder dit bilbatteri til din bilmotors ildsteder. Der er flere af dem. Tændrørene fungerer ved at have en elektrisk strøm, der går igennem dem fra batteriet og overfører denne strøm til ildstedet i motoren. Dette skaber gnist, som tænder benzinen i motoren, og dermed får bilen til at køre.

Så Ofte Skal De Udskiftes

De fleste dieselbiler har to gløderør: ét for at tænde bilens motor og ét for at tænde bilens baglygter. Tændrørene i en benzinbil er ofte lavet af en blanding af kobber og nikkel, og de fleste biler har fire eller seks tændrør.

Bilens glødepærer kan sagtens holde 100.000 km, hvis du kører lange ture, og tændrørene skal udskiftes hvert 30.000 kilometer. Tallet kan dog variere, og det afhænger blandt andet af, hvor langt du kører i din bil.

Kører du primært længere ture, så kan glødepærer og tændrør nemlig holde længere, end hvis du kører mange, korte ture. Fordi de ikke bliver slidt så hurtigt.

Udskiftning af Gløderør og Tændrør

Når et gløderør eller tændrør er utæt, skal det udskiftes. Det kan naturligvis løses ved at tage en tur på værksted med bilen. Men det er faktisk også muligt for dig selv at udskifte tændrøret eller gløderøret.

Udskiftning af Gløderør

Din bils gløderør skal skiftes ud, hvis den lille tråd inden i røret er afbrudt. Du kan teste, om dit gløderør virker, ved at bruge et multimeter. Udfordringen ved at skifte et gløderør er, at det er en del af en anden del i din bil. Et gløderør har en høj risiko for at knække, når du fjerner det. Det skyldes temperaturændringer og hvor meget du anvender din bil. Følg denne guide:

  • Smør olie (fx WD-40) på rørets gevind og kør i bilen 3-6 dage, hvor du løbende smører med olie
  • Tag gløderøret ud, når motoren stadig er varm – huske korrekt beskyttelsesudstyr
  • Rens akslen omkring glødepæren, før du fjerner det, ellers kan gløderøret knække eller risikere nedsat ydeevne.
  • Dit gløderør installeres forsigtigt, og du er klar til at køre igen.

Udskiftning af Tændrør

Du kan nemt udskifte din bils tændrør, selvom du ikke er garvet mekaniker.

Lær Processen af en Professionel

Hvis du ikke føler dig sikker i selv at skifte henholdsvis gløderør eller tændrør på din bil, så er der ingen skam i at køre en tur forbi en mekaniker og få det ordnet. Måske kan du få lov at kigge med, eller få nogle gode råd, så du selv i fremtiden kan kaste dig over projektet.

 

Kilder til information:

https://www.topbildele.dk/autodele/taendroer/10251

https://www.louis-moto.dk/da-dk/magazin/rund-ums-bike/schraubertipps/zuendkerzen